Je předvánoční čas, čas nákůpů, nejrůznějších Black Friday, prodejních akcí a hlavně neodolatelných slev. Na odlehčenou pro vás máme článek, který se těmto bombastickým slevám věnuje.
Sleva 50% a více na elektrokola? Jak je to možné, aneb sleva prodává
Lákavé slevy
Jistě na váš už někde také vyskočila neodolatelná sleva i přes 50% na nějaké zboží, třeba na elektrokolo. Sice posléze zjistíte, že ta inzerované cena nepatří k tomu karbonovému fešákovi na obrázku, nebo že ta cena je bez nějaké podstatné součástí, například baterie. Ale i tak, přece sleva 50% je NĚCO a zastíní to racionální uvažování při pečlivém výběru. A o to hlavně jde.
Nehodnoťme kvalitu produktu a dokonce ani tu finální cenu. Oboje může být dobré nebo přinejmenším srovnatelné s podobnými výrobky jiných značek. Občas sice s obrovskou slevou koupíte něco dráž, než jinde bez slevy, ale není to pravidlo. Nehodnoťme ani to, že ceny se inzerují třeba bez baterie. Protože si můžete přece do elektrokola zvolit různé kapacity baterie a malými písmenky to tam někde je uvedeno. Je to sice, jako by autosalón inzeroval ceny aut bez motoru, protože přece můžete volit různé motory. Ale budiž. Hodnoťme ten přístup k zákazníkovi.
Jak vznikne taková sleva?
Jednoduše. Pokud jste výrobce nějakého produktu a zároveň nejlépe jediným prodejcem se svou vlastní distribuční sítí, je cenová politika zcela ve vašich rukou. Uvedeme příklad na naší firmě. Vyrábíme baterie pro elektrokola značky EVA BATTERY a zároveň je také koncově prodáváme. Jako výrobce můžeme uvést baterii na trh s libovolnou cenou. Například si řekneme, že oblíbenou náhradní baterii Dorádo 36V/14,5Ah uvedeme na trh za smělou cenu 19 900 Kč. Ale protože ji chceme reálně prodávat za konkurenceschopnou cenu, 9 900 Kč, můžeme na ní inzerovat slevu 50% a dech beroucí sleva-nesleva je na světě. A neporušíme tím žádný zákon.
Děláme to?
Ne, neděláme. Pokud je na nějakém zboží u nás inzerovaná sleva, je to sleva z reálné ceny, kterou zboží mělo, a za kterou se prodávalo.
Proč to neděláme?
Tak nějak nechceme z našich zákazníků dělat hlupáky, i když je to někdy asi efektivní prodejní nástroj. Prodáváme za reálné ceny a když je něčeho nadbytek skladem nebo potřebujeme něco vyprodat, dáme na zboží zajímavou dodatečnou slevu. Bohužel tento nešvar se slevami neslevami vidíme dnes úplně všude i přes legislativu, která se to snaží omezit. A je jen na zákaznících, zda jim takový přístup k nim nevadí.
Člověk se ale může zamyslet a položit si otázku. Když mě má obchodník za hlupáka při prodeji, jak se ke mně bude chovat třeba při reklamaci nebo řešení nějakého technického problému? No těžko říct...:-)