Naši zákaznící mají často množství pádných otázek k problematice repasování baterií pro elektrokola, kterým se naše firma paralelně s výrobou nových akumulátorů věnuje. Dali jsme tedy dohormady článek, kde se snažíme vše do detailu objasnit. Snad se vám bude líbit.
Jak probíhá repase baterie do elektrokola?
Jaká je životnost baterie v elektrokole?
Každý Li-ion akumulátor má bohužel svou časově omezenou životnost a pokud chcete své oblíbené elektrokolo dále provozovat, budete (u nekvalitních baterií) dříve nebo (u kvalitních) později řešit náhradu akumulátoru v e-bike za nový, nebo si nechat akumulátor repasovat. Životnost dnešních NMC Li-ion značkových článků, používaných v elektrokolech, je při správném zacházení zhruba 5-6 let. Pak akumulátor postupně začne ztrácet kapacitu, ale především začne být s degradací a zvyšujícím se vnitřním odporem článků takzvaně „měkký“.
Pokud začnou při záběru rychle mizet dílky indikátoru baterie, je většinou akumulátor zralý na repasi
Jak se projevuje akumulátor, který je již před koncem životnosti?
V reálu to vypadá tak, že při zátěži již Li-ion články neudrží napětí, které výrazně padá. Na displeji elektrokola lze pak pozorovat rychlý úbytek kapacity akumulátoru při zatížení třeba v kopci a opětovné „nastoupání“ kapacity při jízdě bez zátěže. Následně začne elektronika v akumulátoru nenadále a předčasně vypínat akumulátor, protože bude fungovat její podpěťová ochrana. Je to znak toho, že akumulátor je již starý a bude potřeba ho nahradit nebo repasovat.
Není lepší koupit místo repase pro elektrokolo nový akumulátor?
Naše firma vyrábí celou paletu nových akumulátorů značky Eva-battery, včetně druhovýroby v elektrokolech mnoha značek rozšířených oblíbených typů. V mnoha případech je nákup nového akumulátoru cenově podobný s repasí staré baterie. Důvodem je produkce ve velkých sériích, která je mnohem efektivnější a tedy i levnější, než kusová repase, kam vstupuje mnoho dalších úkonů navíc, o kterých ještě bude řeč. Mnohdy se ale jedná o typy akumulátorů, které se masově již nevyrábějí, případně jejich druhovýroba už neexistuje vůbec. Tam je jediným řešením repase. Váš prodejce náhradních baterií pro elektrokola by vám měl poradit, co je ve vašem případě výhodnější.
Repasované akumulátory od nás jsou označeny logem EVA REPASE
Co to vlastně je repase baterie?
Ve zkratce. Při zachování původního obalu (case) a původní ochranné elektroniky BMS (pokud je funkční) akumulátoru se vymění unavené staré Li-ion články za články zbrusu nové, které mají mnohdy i vyšší kapacitu, než ty původní. Zní to jednoduše, ale pojďme si to přiblížit více do hloubky po jednotlivých krocích.
Jaké články se používají a mění se všechny?
Používáme výhradně značkové Li-ion články cylindrického formátu 18650 nebo 21700, které se nám dlouhodobě osvědčily. Nestačí jen značka, ale samozřejmě i typ článků musí odpovídat způsobu jejich trakčního použití. Důležitý je ale také původ samotných článků.
Typický zástupce vynikajících cylindrických článků formátu 18650 - LG Chem MJ1
Články se pak mění komplet všechny. Výměna jen některých článků by nadávala smysl. Všechny původní články jsou zhruba stejně opotřebené. Navíc se musí použít všechny články stejné a nejlépe ze stejné výrobní šarže.
Co když mám na elektrokole ještě starou olověnou baterii? Ta se také repasuje?
Také Pb akumulátory lze repasovat, ale je tam jiný postup. Uvnitř takového starého typu baterie jsou dva nebo tři kusy 12V Pb bloků pro 24V nebo 36V. Ty lze vyměnit za nové. V takovém případě používáme trakční Pb AGM baterie s funkcí DeepCycle, které budou mít dobrou životnost. Samozřejmě je možné použít také Li-ion články a získat při stejné kapacitě 3x nižší hmotnost. Nicméně cena je oproti olovu také 3x vyšší. Navíc je třeba nová nabíječka. Takže u starých elektrokol se taková repase málokdy vyplatí.
Co se stane se starým akumulátorem, který přijde k nám na servis k repasi?
Náš technik provede prvotní diagnostiku, zda je funkční elektronika, jak je akumulátor sestaven, a jaké jsou možnosti stran nové kapacity baterie. Zákazníci často požadují dostat do obalu co nejvyšší možnou kapacitu oproti té původní. Také se prověřuje, zda něco dalšího úspěšné repasi nebrání, případně zda nebude třeba vyměnit i opotřebený nabíjecí nebo vybíjecí konektor baterie. Možnosti technik se zákazníkem konzultuje včetně cen a zákazník si některou variantu vybere.
Jak probíhá samotná repase baterie?
Opatrně demontujeme corepack z původního akumulátoru. Někdy je to docela problematické, zvláště u integrovaných typů case, kde je uvnitř corepak mnohdy doslova vlepený. Po demontáži se u známých typů akumulátorů již postupuje výrobním procesem podle postupu z naší databáze. Pokud se jedná o nový typ, provede se kompletní výrobní návrh včetně rastrů, vedení kabeláží, řešení izolací atd. Vše se opět pečlivě zdokumentuje.
Zvláště starší typy čínských akumulátorů často nesplňují naše bezpečnostní standardy. Některé bezpečnostní prvky jsou buď ošizené nebo zcela chybí. Mnohdy navrhujeme a tiskneme chybějící držáky článků (cell holdery) na 3D tiskárně nebo doplňujeme chybějící tavné pojistky, posilujeme izolace a průřezy vodičů. Dá se tedy říci, že v těchto případech je repasovaný akumulátor stran bezpečnosti i kvality použitých článků často o úroveň výš, než originál.
Často musíme vytisknout nové rastry, protože výrobce původního akumulátoru je vůbec nepoužíval
Následuje zkompletování do původního obalu, kde se snažíme vyřešit i jeho případná drobná poškození. Kompletně zrepasovaný akumulátor potom prochází testem funkčnosti jak po stránce vybíjení, tak nabíjení. Pokud je vše v pořádku, baterie dostane nový štítek a eviduje se v systému, aby byla všechny její data kdykoliv dohledatelná podle sériového čísla.
Jak jsou články v baterii spojeny?
Články se spojují bodováním přes niklové plechy speciální bodovou svářečkou. U některých neodborných repasí vidíme spojování pájením, což v žádném případě nelze a technické listy výrobců článků to striktně zakazují. Články se pájením teplotně poškozují. Pájí se až balanční a silové kabeláže, ale vždy na niklový plech mimo články.
Precizní svařování článků bodovou svářečkou
Bude s repasovanou baterií fungovat moje stará nabíječka?
Ano bude. Nabíječka je pořád stejná. Protože už může mít za sebou nějaké roky služby a třeba i nějaké karamboly a pády, nabízíme zdarma v rámci repase akumulátoru také kontrolu nabíječky. Měříme, zda stále dává deklarované napětí a proud. Dále kontrolujeme případná poškození nabíjecích konektorů. K většině běžných baterií pro elektrokola máme v naší nabídce také zcela nové nabíječky, pokud by byla taková potřeba.
Je na repasovaný akumulátor nějaká záruka?
Ano, na repasi poskytujeme záruku 24 měsíců. Ta se týká článků a případných závad na smontování , tedy třeba závad na svaření článků, pájení atd. Záruku nemůžeme poskytnout na původní obal a původní elektroniku. Závady na BMS obvodu se ale většinou odhalí již v první fázi diagnostiky a zákazníkovi je pak nabídnut náhradní BMS obvod se zárukou.
Jak dlouho vydrží repasovaná baterie?
Protože používáme pouze osvědčené značkové Li-ion články z oficiální distribuční sítě, bude životnost opět zhruba dalších 5-6 roků. Tuto dobu by měla vydržet bez problémů i původní elektronika. Samozřejmě záleží také na způsobu použití a počtu nabíjecích cyklů.
Ale pozor. Panuje obecná zkreslená domněnka, že životnost Li-ion akumulátoru závisí hlavně na počtu nabíjecích cyklů. To je ale pravda jen z poloviny. Pokud by se vám podařilo udělat 500 nabíjecích cyklů během třeba 3 let, pak bude opravdu akumulátor vycyklovaný a odejde dříve. Ale neplatí to obráceně. Tedy pokud bude akumulátor mít třeba 50 cyklů za rok, nebude jeho životnost 10 roků, ale odejde na chemickou degradaci tak jak tak po těch 5-6 rocích. Akumulátor bohužel chemicky stárne, i když se zrovna nepoužívá.
Jak se o akumulátor v elektrokole starat, aby vydržel do nejdéle?
Vhodným zacházením lze životnost Li-ion akumulátoru o něco prodloužit, ale smiřte se s tím, že to nebudou roky. Pokud elektrokolo slouží ke krátkým jízdám a není třeba využívat celou kapacitu, lze třeba oscilovat někde mezi 30-80% nabití akumulátoru. Při delší odstávce, hlavně mimo sezónu, je dobré akumulátor nabít do plné kapacity a potom udělat na elektrokole ještě drobnou jízdu a akumulátor mírně vybít o 5-10%. Pak ho uskladnit na suchém místě se stálou teplotou 15-20°C. Akumulátory, které nemají v návodu výslovně uvedeno, že se musí v určitém intervalu nabíjet, pak nechat v tomto stavu až do jara. Před první jízdou se pak dobije do plna a může se vyrazit na cestu.
Naopak nevhodným zacházením, jako dlouhým skladováním zcela vybité baterie, teplotními šoky nebo neuváženým používáním rekuperace u elektrokol, která to umožňují, lze životnost značně omezit.
Bude repasovaná baterie fungovat stejně, jako ta původní?
Minimálně stejně. Samozřejmě pokud zvolíte vyšší kapacitu, budete mít také o dost delší dojezd, než když bylo elektrokolo nové. S výměnou baterie se navíc elektrokolu vrátí i jeho dřívější agilita, protože baterie bude držet lépe a déle napětí. A napětí + proud = výkon!
Repasují se i akumulátory pro systém pohonu Bosch, Shimano a BionX?
Ano, většinu typů těchto akumulátorů jsme schopni také repasovat. O repasi konkrétního Li-ion akumulátoru se poradíte s naším technikem.
Co se stane se starými články?
S demontovanými články není radno si zahrávat. Přistupuje se k nim, jako k nebezpečnému odpadu. Pečlivě je izolujeme a skladujeme ve speciálních bezpečnostních boxech, odkud jdou na recyklaci nebo likvidaci. Oboje zajišťují specializované firmy a likvidaci musíme navíc zaplatit. Z bezpečnostních důvodů nelze staré články posílat zpět zákazníkům. Pokud zákazník trvá na vrácení starých článků, je nutné si je vyzvednout osobně u nás v Tišnově. Jakoukoliv další manipulaci se starými články ale ze zkušenosti nemůžeme doporučit. Přesně takové staré články z repase nám v roce 2015 způsobily požár celého servisu. Jak jednou opustí svůj původní obal, mohou už být nějak narušené a je třeba s nimi nakládat opravdu opatrně.
Jeden z kolektivních systémů sběru, recyklace a likvidace starých baterií
Jak dlouho trvá repase baterie?
Dodací lhůty jsou mimo sezónu do 14 dnů, v hlavní sezoně se snažíme zvládat do 3-4 týdnů. Ideální doba pro řešení repase starého akumulátoru v elektrokole je tedy podzim a zima. Pokud máte podezření, že vaší baterii dochází již dech, lze ji k nám poslat na proměření. Nebo prostě jen zavolat na konzultaci.
Když si nechám akumulátor repasovat příliš brzy po sezóně, ztratím část záruky, než začne sezóna nová?
U nás ne. U všeho zboží i repasovaných baterií, zakoupených u nás od listopadu, vždy prodlužujeme dvouletou záruku tak, aby se začala zkracovat až 1.4. následujícího roku. Zákazníci tedy mimo sezónu nakoupí většinou s mimosezónní slevou a zároveň nepřijdou o jediný den záruky. My totiž prodáváme a vyrábíme výrobky, které nejsou dělané přesně na 24 měsíců funkčnosti:)
Je akumulátor po repasi nabitý? Musí se nějak formátovat nebo jinak nachystat na provoz?
Ne, pokud zákazník vyloženě nezadá požadavek na nabití před odesláním, je akumulátor nabitý na skladovací kapacitu nových článků okolo 30%. Moderní Li-ion akumulátory nepotřebují nijak formátovat, nemají ani paměťový efekt. Takže repasovanou baterii stačí pouze dobít do plna a vyrazit s elektrokolem na cestu. Je pravda, že kapacita se bude ještě drobně ustalovat během následujících pár cyklů, ale není to nic, co by bylo třeba z uživatelského hlediska nějak sledovat.
Kde zjistit orientační ceny kapacit repasovaných akumulátorů?
Základní katalog nejběžnějších typů najdete na našem e-shopu v sekci “Repase akumulátorů“, případně vám cenu rád sdělí některý z našich techniků nebo kolegů na obchodním oddělení. Přeprava repasovaného akumulátoru zpět k vám je pak vždy zdarma, ale samozřejmě vás rádi uvítáme i přímo v naší kamenné prodejně v Tišnově.