Hledáte pro svoje elektrokolo náhradní baterii?

Elektrokol jezdí po světě už obrovské množství a protože nic není věčné, některá starší kola budou potřebovat už novou náhradní lithiovou baterii nebo její repasi...

Nová baterie nebo repase?

Li-ion baterie nejen na elektrokole je po stránce dlouhodobého užívání dílem s relativně nejkratší životností. U kvalitních baterií cca 5-7 roků. Samotné elektrické pohony s pravidelným servisem přitom fungují běžně patnáct a více let. Například nedávno jsme tu měli na pravidelné cyklo údržbě kolo s naším vůbec prvním dodaným pohonem, které jezdí přes 14 roků!

typické starší elektrokolo s polointegrovanou baterií Dorado

Typické starší elektrokolo s polointegrovanou baterií typu Dorado

Když už se na akumulátoru staršího elektrokola začne podepisovat jeho věk, stojí majitel před rozhodnutím, jak situaci vyřešit. Vyhodit jinak funkční elektrokolo? To je přece škoda. Jak ekonomická, tak ekologická. Baterii lze repasovat, nebo u masově rozšířených typů sáhnout po zcela nové Li-ion baterii z druhovýroby. O repasích jsme již psali dříve, takže nyní se zaměříme na nové náhradní baterie pro elektrokola.

Větší dojezd

Kromě stáří baterie bývá dalším motivem pořízení nové aku touha po větší kapacitě a tedy delším dojezdu elektrokola. Typicky si zákazník pořídí levnější variantu elektrokola s menší baterií 10,4Ah nebo 13Ah a zjistí, že na některých výletech už to není dostatečné, nebo nemá potřebnou dojezdovou rezervu pro klid duše.

základní modely elektrokol s 13Ah baterií umožňují upgrade na 17,5Ah
Vstupní modely elektrokol přicházejí s nižšími kapacitami baterií 13-14Ah, často lze do stejného boxu dostat 17,5Ah

U mnoha typů obalů baterií (zdaleka ne u všech) se přitom do stejného boxu vejde kapacita o stupeň vyšší, tedy například místo 13Ah je to 17,5Ah. Navíc oproti repasi zákazníkovi pořád zůstává i původní baterie, kterou může využívat buď na kratší cesty, nebo ji naopak na dlouhou „elektro-expedici“ přibalit do brašny na nosič, a mít celkový dojezd značně delší.

Někdy je nová baterie levnější, než repase. Jak to?

Ano, v některých případech to tak skutečně může být. Jednoduše sériová výroba baterií z nových dílů je rychlejší, efektivnější a levnější, než kusová repase, kde je třeba navíc ještě původní akumulátor rozebrat a bezpečně likvidovat staré články. Záleží tedy na konkrétním typu baterie a je dobré nechat si třeba obě varianty dodavatelem porovnat.

Žádná Čína. Výroba v ČR?

Často zákazníci na začátku prostě nevěří, že všechny ty baterie pro elektrokola opravdu sami vyrábíme tady u nás. Ale je to tak. Samozřejmě používáme prefabrikované obaly z Číny, které výrobce použil i při výrobě starého elektrokola. Nejdůležitější částí jsou samotné Li-ion články, kde používáme pouze značkové prověřené typy z evropské distribuce.

Používané ochranné elektronické BMS obvody, prošly po náročném vyvzorkování množstvím zátěžových a bezpečnostních testů a také Českým státním zkušebním ústavem kvůli certifikaci do Prohlášení o shodě, které samozřejmě ke všem vyráběným bateriím vystavujeme. U nás tedy žádné CE z Photoshopu nebo CE značící zkratku China Export:-)

výroba v Tišnově v ČR

Důležitou ingrediencí dobré baterie je ale preciznost samotné montáže. Tu si bedlivě hlídáme tady u nás v Tišnově díky našim zkušeným a pečlivým pracovníkům s dobře nastavenými procesy výroby a kontroly.

Dokud jsme ještě v začátcích dováželi baterie z Číny, neměli jsme ani takový problém s kvalitou jednotlivých komponent, ale právě s mnohdy dost příšernou kvalitou svaření, pájení a smontování baterie dohromady. To nás naštěstí nakonec přivedlo k tomu si začít baterie vyrábět sami pod naší značkou EVA-BATTERY. Už je to přes 10 let.

Jak vybrat správnou náhradní baterii

Na začátku je dobré si projít náš aktuální katalog náhradních baterií z druhovýroby na našem e-shopu www.e-pohon.cz, kde jsou všechny vyráběné typy i s cenami. Vyrábíme tyto nejčastěji používané typy Li-ion baterií pro starší elektrokola:

SILVERFISH

Tato páteřová baterie, která se zasunuje za sedlem dolů podél sedlovkové trubky je extrémně rozšířená na starších elektrokolech a elektro skládačkách. Objemově pojme až kapacitu 21Ah při 36V napětí, ale kvůli ceně je nejoblíbenější základní varianta 11,6Ah nebo 14,5Ah, nahrazující zpravidla původní 10,4Ah baterii.

Tento obal vyrábělo více firem s drobnými odlišnostmi, ale většinou jsou dobře kompatibilní. Zřídkavě se liší plast spodního doku a proto ho k tomuto akumulátoru přibalujeme standardně na případnou výměnu. V naprosto výjimečných případech jsme se setkali s prohozenou polaritou na patici doku, ale to byla spíš chybná montáž čínského elektrokola. Nicméně je dobré polaritu vždy zkontrolovat.

ATLAS / KINTE / R6

Tento populární rámový akumulátor se používal jak v přestavbách na elektropohon, tak u fabrických elektrokol, kde často byla řídící jednotka pohonu umístěna v doku této baterie. Moderní články nám umožňují nabídnout i kapacitu 36V/17,5Ah. Minoritně se vyskytují i 48V verze této baterie a i tu jsme schopni zákazníkovi vyrobit.

R7 / HAILONG

Koncepčně podobná rámová baterie pro starší fabrická elektrokola i přestavby. Opět je často řídící jednotka kola integrovaná v doku, což znemožňuje použít zcela jiný typ rámového akumulátoru. Liší se třemi běžně používanými výstupními DC konektory se 4 noži, 5 noži nebo s kulatými PINY. Všechny tři varianty jsme schopni vyrobit a dodat, jen je třeba výběru věnovat dost pozornosti.

DORADO

Tyto polointegtrované baterie byly jakýmsi mezistupněm mezi těmi umístěnými na rámové trubce a těmi zcela integrovanými v ní. Baterie jsou tedy v rámu umístěny jen částečně a nad rámovou trubkou vytváří specifický „hrb“. Jsou velmi rozšířené. Podobný typ obalu vyrábělo více výrobců a někdy se lehce liší v kotvících plastech. Nejrozšířenější byl case od výrobce Reention, který používáme i my, a má kompatibilitu i s většinou obalů jiných výrobců. Pozornost je třeba věnovat celkové délce baterie, protože se vyráběly i modely cca o 7cm kratší.

I5 SP2 INTEGROVANÁ

V dnešní době stále ještě vůbec nejpoužívanější šestiúhelníkový obal baterií nových elektrokol, který je plně integrovaný v rámu kola. Je velmi populární u velkého množství českých výrobců elektrokol většinou s pohony Bafang a kapacitou baterie 13Ah, 14,5Ah nebo 17,5Ah. Tyto baterie již mohou mít i UART nebo CAN datovou komunikaci. Naštěstí se pohon Bafang dokáže bez ní obejít a plně fungovat, je to jen doplněk. Existuje ještě o něco větší podobný case, určený již pro články formátu 21700 a pro kapacitu baterií 20Ah. I tyto baterie umíme vyrobit, zatím je ale nenabízíme, protože jsou na trhu poměrně krátce.

NOSIČOVÁ N4

Plastová baterie, určená k zasunutí do doku v zadním dvojitém nosiči elektrokola nebo elektro skládačky. Používáme nejrozšířenější verzi obalu. Okrajově se lze setkat s drobně odlišnými plasty, kdy je třeba vyměnit i plastový dok, který je pro tyto případy k dispozici.

Samozřejmě stále vyrábíme i naše baterie pro přestavbové kity typu SHARK, Brillance, Alu box a Elephant a pořídit tedy náhradní baterii pro přestavby je snadné.

Nabíjecí konektor

Standardně vyrábíme náhradní baterie s nejpoužívanějším konektorem miniDC 2.1 x 5.5mm, ale díky naší flexibilitě ve výrobě jsme schopni osadit i jiné typy nabíjecích konektorů nebo připravit adekvátní kabelovou redukci. Samozřejmě máme v našem portfoliu také celou paletu nových nabíječek pro elektrokola.

Když si nebudete jistí, poradíme

Kromě samotné výroby se intenzivně věnujeme záručnímu i pozáručnímu servisu a také technické podpoře k vyráběným bateriím. Nestyďte se tedy nás kontaktovat a my vám s výběrem vhodného náhradního akumulátoru pomůžeme. I přesto všechno může dojít k situaci, že baterie do starého elektrokola prostě nesedne. Pak není nic jednoduššího, než baterii prostě vrátit. Pokud to bude možné, navrhneme jiné řešení, jako je repase původního battery packu.


Tel.: 530 330 785
E-mail: info@e-pohon.cz

 

Váš E-pohon Team