Fakta a mýty o dojezdu elektrokola

Co je vlastně dojezd elektrokola? Zjednodušeně řečeno je to přibližná porce kilometrů, kterou budete moci s elektrokolem urazit na jedno kompletní nabití, tedy než se pohon zastaví a akumulátor bude zcela prázdný. Je to tedy ekvivalent dojezdu auta na plnou nádrž. Ale stejně jako u auta, i dojezd elektrokola ovlivňuje velké množství faktorů, o kterých bude ještě řeč.

Proč je dojezd důležitým faktorem při výběru elektrokola?

Jednou z prvních našich otázek na zákazníka při výběru vhodného elektrokola je právě dotaz, jak daleko potřebuje s kolem na jedno nabití dojet a v jakém terénu. Není nic horšího, než si pořídit elektrokolo, které se vybije ve dvou třetinách plánované cesty, a naopak je zbytečné sebou vláčet hmotnost větší baterie, když si půlku její energie vždy dovezeme zase domů. Je dobré mít drobnou rezervu nad svoje potřeby, ale nesmí se to přehnat.

Hlavní faktor, ovlivňující dojezd elektrokola

Primární veličinou je kapacita samotné baterie v elektrokole. Ta se udává buď v Amperhodinách, například 17,5Ah, nebo ve Watthodinách, například 630Wh. Jedná se ale o přepočet téhož. Pokud budeme chtít z Ah spočítat Wh, stačí Ah vynásobit nominálním napětím akumulátoru, tedy v tomto případě 36V*17,5Ah = 630Wh. A 630Wh pro představu znamená, že baterie je schopna vydávat výkon 630W po dobu jedné hodiny. Kdyby jste tedy měli elektrokolo, které trvale má takový stálý odběr, ujelo by při rychlosti 25km/h tedy 25km. Ale nebojte se, v reálu taková situace nikdy nenastane a reálný dojezd je mnohem delší.

                 

Další faktory, které vstupují do reálné spotřeby elektrokola a tedy celkového dojezdu

  • Stupeň přípomoci, tedy jak moc kolu pomáhá jezdec takzvaně ze svého, a jak silný stupeň přípomoci motoru využívá.

  • Hmotnost jezdce i elektrokola, případně dalšího nákladu

  • Typ povrchu a hlavně terénu, tedy kopce kontra rovina.

  • Rychlost jízdy. Zatím co do normou povolené rychlosti elektrokola 25km/h narůstá celková spotřeba pohonu v zásadě lineárně, ve vyšších rychlostech (pokud je třeba kolo čipované nebo jinak rychlostně otevřené) spotřeba se stoupajícími otáčkami motoru a zvyšujícím se odporem vzduchu značně roste.

  • Protivítr, který dokáže ukrojit až 10% dojezdu. Ale někdy zase vítr fouká do zad:)

  • Nízké teploty. Li-ion baterie obecně pracují dost neochotně v opravdu nízkých teplotách a pokud jsou značně podchlazené, jsou schopny vydat i o desítky procent nižší kapacitu, dokud se opět neohřejí na ideální provozní teplotu kolem 20°C.

  • Styl jízdy. Klidnou plynulou jízdou lze dosáhnout mnohem delšího dojezdu, než jízdou agresivní s častou akcelerací a následným brzděním. Navíc elektrokola při brzdění na rozdíl od elektro aut nerekuperují energii zpět do baterie.

  • Stáří baterie v elektrokole. Postupem času se v Li-ion akumulátorech zvedá vnitřní odpor a pozvolna klesá využitelná kapacita.

  • Typ a výkon pohonu. Obecně středové motory jsou úspornější oproti motorům v náboji kola. Motory také podávají různé „špičkové výkony“ a čím silnější motor, tím větší spotřeba a kratší dojezd.

Jen z tohoto výčtu si lze představit, že na otázku zákazníka „Jak daleko s tímhle kolem dojedu“ se odpovídá přesně dost špatně. Nicméně podle dlouhodobých zkušeností lze zákazníkovi říct alespoň nějaký reálný rozsah dojezdových vzdáleností, ve kterých se bude reálně pohybovat podle terénu a stupně přípomoci.

Jak zvýšit dojezd elektrokola

  • Větší kapacita baterie, pokud to její obal umožňuje

  • Výběr správného režimu asistence, měně se vozit a více energie vydat ze svého

  • Správné plánování trasy – převýšení atd.

  • Údržba baterie a včasná výměna nebo repase akumulátoru

  • Údržba cyklo části elektrokola, tedy vše řádně promazáno, dofouknuto a seřízeno

  • Vzít sebou nabíječku a v přátelské restauraci na obědě požádat o nabití:-)

Mýty o dojezdu elektrokol a o bateriích pro elektrokola

Dojezd udávaný výrobcem

Ano, někdy až nesmyslné hodnoty dojezdu, které uvádí mnohdy výrobce elektrokola ve svých technických parametrech, lze považovat za základní zavádějící mýtus. Stejným omylem ale je názor, že elektrokolo nikam nedojede a má dojezd poloviční. Jako obvykle, pravda o dojezdu elektrokola je někde uprostřed. My se proto snažíme na prodejně uvádět u kol opravdu reálné dojezdy.
Elektrokola zatím nemají žádné standardizované testy spotřeby, jako je třeba WLTP u aut (které ale koneckonců také nejsou moc přesné) a každý výrobce k tomu může tedy přistupovat jinak a udávaných hodnot lze často dosáhnout v nějaké naprosto nereálné provozní situaci, která běžně nenastane. Ale výrobci vám přece nelžou. Kolo má šlapátka a tak ten deklarovaný dojezd třeba 200km má … jen budete muset po vybití akumulátoru část ušlapat za své:-)

Orientační reálné dojezdy podle kapacity (vztaženo pro příklad ke středovým pohonům Bafang M400-M500)

Kapacita akumulátoru

Běžně udávaný dojezd výrobci

Reálný dojezd (průměr)

36V/13Ah (468Wh)

až 115 km

60-80 km

36V/17,5Ah (630Wh)

až 150 km

80-110 km

36V/20Ah (720Wh)

až 170 km

100-130 km


Větší kapacita baterie zvýší výkon elektrokola?

Toto je často zmiňovaný omyl. Větší kapacita baterie má vliv jen na délku dojezdu, nikoliv na výkon. Někdy mohou zákazníci pociťovat, že po výměně starého akumulátoru nebo repasi baterie jede kolo lépe, ale jde jen o návrat k původnímu výkonu, které elektrokolo mělo, když bylo nové a mělo tedy nový akumulátor, který držel dobře napětí. Je to tedy spíš dáno tím, že se starou baterií elektrokolo už mělo krmě dojezdu i výkon snížený.

Na elektrokole nemusím prakticky řadit převody, ušlapu to i na nejmenší kolečko

To je velký omyl a dvojnásob to platí u středových pohonů elektrokol. Stejně jako v autě, styl vašeho řazení značně ovlivňuje spotřebu. Takže určitě pod kopcem podřadit a nenechat motor, aby se trápil s velkou spotřebou! Nehledě na to, že využíváním většiny převodů se rozloží opotřebení kazety a prodlouží potřebný interval výměny kazety i řetězu. Často se u elektokol setkáváme bohužel s tím, že zatím co dvě nejmenší kolečka kazety jsou totálně opotřebená, zbytek kazety je jako nový.

Kalkulátory dojezdu

Pro odhad dojezdu elektrokola existuje několik užitečných online kalkulátorů, které berou v úvahu různé faktory, jako je hmotnost jezdce, kapacita baterie, terén, rychlost, úroveň asistence a další parametry. Ale samozřejmě se opět jedná jen o nějaké přibližné pomocné vodítko.

Bosch eBike Range Assistant

Online kalkulátor dojezdu elektrokol se středovým pohonem Bosch. Lze měnit typ kola, model pohonu, kapacitu akumulátoru, ale také množství parametrů samotného jezdce a parametrů trasy.

Specialized Turbo Range Calculator

Tento nástroj je vyvinutý firmou Specialized a nabízí odhad dojezdu pro kola s jejich motory. Kalkulátor zohledňuje podmínky jako výška, váha, styl jízdy, asistence a dokonce i vítr.


Electric Bike (Ebike) Range Calculator (2024 Updated)

Nezávislý kalkulátor dojezdu umožňuje opět zadat množství parametrů. Nevýhodou je pouze, že nelze přepnout metrické veličiny a údaje jsou tedy v mílích, librách atd.

GRIN Technologies Trip Simulátoru

Další nezávislý kalkulátor je určen pro opravdu technicky zdatné uživatele a umožňuje detailní nastavení spousty parametrů. Pro laika je ale až příliš složitý.

BikeFair Calculator

Jednoduchý kalkulátor dojezdu elektrokol pro snadnou a rychlou orientační představu. Vybírat lze z množství běžných pohonů.

Přejeme vám tedy šťastnou cestu, vítr v zádech a ať vždy dojedete se svým elektrokolem na jedno nabití až do konce své cesty! My se i nadále budeme snažit vyrábět a repasovat baterie pro elektrokola tak, aby jste dorazili vždy kam potřebujete.

Váš E-pohon team,
výrobce baterii EVA-BATTERY.