Často kladené dotazy - FAQ
Přestavbové sety
1. Jak funguje rekuperace a s jakým motorem ji lze využít?
Rekuperaci, tedy zpětné dobíjení akumulátoru přeměnou části kinetické energie při brždění, podporují některé námi prodávané sety. Nicméně této funkce lze využít pouze u motorů bez volnoběžky (všechny kromě 250W motoru a středových motorů), protože u motoru s volnoběžkou se motor při brždění neotáčí a tedy nemůže generovat proud. Rekuperace se aktivuje, jakmile začne jezdec brzdit (v brzdových páčkách jsou mikrospínače) a motor tak začne vyvíjet určitou brzdnou sílu (nikdy ne však takovou, aby se kolo například zablokovalo), která pomáhá zvyšovat brzdný účinek klasických brzd a zároveň dobíjí akumulátor - regenerativní brždění. Obecně není rekuperace u kol příliš účinná, lze hovořit o jednotkách procent energie, ketrá se vrátí do akumulátorů. Pokročilejší řídící jednotky jsou schopny atakovat v ideálních podmínkách desetiprocentní hranici. Obecně má rekuperace význam spíše u těžkých vozidel, jako auta, vlaky atd., ale u kola je to spíš marketingová, než užitečná funkce.
REKUPERACI U KOL NEDOPORUČUJEME Z DŮVODU VELKÉ ZÁTĚŽE AKUMULÁTORU, KTERÁ MŮŽE PODSTATNĚ ZKRÁTIT JEHO ŽIVOTNOST.
2. Když si spočítám cenu setu, moderního akumulátoru a nabíječky, dostanu se na cenu nejlevnějších prodávaných elektrokol. Proč tedy přestavovat, když za stejné peníze můžu mít hotové elektrokolo?
Rozdíl je ve výsledku, který za utracené peníze dostanete. Nejlevnější elektrokola na trhu musí být postavena z těch nejlevnějších dostupných komponent (jak cyklistických, tak elektrických), aby mohla mít takovou cenu a podle toho to také většinou vypadá. Dále tu jsou omezení, která musí oficiálně prodávaná kola splňovat (výkon max. 250W, maximální rychlost do 25km/h atd.). Kombinací našich komponent a vašeho staršího, ale kvalitního kola (případně nového solidního kola), dosáhnete výsledku, který odpovída novému elektrokolu v cenové relaci nejméně 30-40 tisíc Kč. Navíc máte možnost omezení evropské vyhlášky pro elektrokola ignorovat. My vás na ně upozorníme, ale je na vašem svobodném rozhodnutí, jaký výkon a rychlost bude mít vaše kolo, zvlášť pokud ho používáte mimo silnice. Nicméně na vás je i odpovědnost za případné důsledky porušování této vyhlášky.
Ještě zajímavější je situace u elektrokol se středovým motorem, kde nejlevnější hotová kola pořídíte kolem 40 - 50 000Kč a více. Odpovídající přestavbová sada s univerzálním středovým motorem (například osvědčený 8FUN BBS02) vás přitom příjde zhruba na polovinu.
3. Stačí výkon elektromotoru 250W nebo raději zvolit něco silnějšího?
Záleží na plánovaném použití. Motor 250W je vhodný pro výpomoc cyklistovi, který chce ale stále aktivně šlapat. Motor je lehký a disponuje volnoběžkou, takže pokud ho zrovna nepoužíváte, není na kole jeho přítomnost prakticky znát. Po rovině člověka uveze, když je to potřeba a do kopce jezdci výrazně pomůže. Až tak, že i do kopce může dát do pedálů tolik energie, jak při jízdě po rovince. Motory s výkonem 500W a výše jsou již koncepčně odlišné. Jsou přímé, tedy bez volnoběžky, a jsou podstatně těžší (cca 6,5Kg namísto 2,5Kg u 250W). Disponují ale také mnohem větší silou, která je schopna již v případě potřeby jezdce vyvézt i do kopce bez šlapání. Také akcelerace z nulové rychlosti je rychlejší a tyto motory mohou také brzdit při rekuperaci. Jsou vhodné pro jezdce, kteří se chtějí už více vozit, než šlapat, případně pro jezdce, kteří ze zdravotních důvodů prostě šlapat nemohou. Je ale třeba počítat s tím, že výkon nad 250W není oficiálně povolen pro provoz na veřejných komunikacích. Dále je také třeba kalkulovat s přímou souvislostí "vyšší výkon = vyšší spotřeba = kratší dojezd na stejnou kapacitu akumulátoru".4. Jaký je rozdíl mezi přímým BLDC motorem a motorem s volnoběžkou? Je volnoběžka spolehlivá?
Jak již název napovídá, rozdíl je v přítomnosti nebo absenci volnoběžky uvnitř motoru. Díky volnoběžce neklade motor při jízdě bez jeho využití naprosto žádný odpor. Kvůli tomu ale není možné využít ani funkce rekuperace a brzdění elektromotorem spolu s brzdami. Volnoběžka se montuje pouze do slabších motorů 250W, kde vedle ní naleznete v motoru ještě ozubená kola planetové převodovky (motor se pak točí třikrát rychleji, než je přenášeno na kolo, což při nižším výkonu motoru dovoluje stále solidní zátah motoru). Přímý motor je mnohem jednodušší. Jsou v něm jediné dvě pohyblivé části a to jsou dvě kuličková ložiska na ose motoru. Vinutí je na statoru s osou a plášť (rotor) motoru je opatřen prstencem permanentních neodymových magnetů, skrze které se rotor bezkontaktně roztáčí.
Životnosti volnoběžky u našich motorů není třeba se obávat. Náš systém je spolehlivý a robustní. Zatím jsme nemuseli ani volnoběžku, ani kolečka převodovky v žádném motoru měnit a to někteří zákazníci nám hlásí už desetitisíce najetých kilometrů.
5. Olověné nebo moderní akumulátory?
Jednoznačně vhodnější jsou moderní Li-ion akumulátory. Především u bicyklů je znát každé kilo navíc a olověné aku jsou na stejnou kapacitu přibližně 3x těžší, což komplikuje i jejich pevné a spolehlivé uchycení na rámu kola. Navíc gelovým olověným akumulátorům příliš neprospívají vibrace na kole a je třeba počítat s životností maximálně dva roky a velkým úbytkem kapacity. Moderní články lze dobíjet kdykoliv průběžně, protože netrpí paměťovým efektem. Mají mnohem delší životnost, nízké samovybíjení, vlastní elektroniku s ochranou proti podbití, při vybíjení na nich pouze pomalu poklesá napětí, tzn. motor může jet pořád prakticky na 100% výkonu atd. Jediný argument pro olovo je tedy už jen a pouze cena, která je podstatně nižší, než u Li-ion článků.6. Jakou kapacitu akumulátoru zvolit?
Záleží na výkonu motoru a požadavku na dojezd. U 250W motoru se nejčastěji používají kapacity 11,4Ah/36V (cca 70 Km s příšlapem) nebo 14,5Ah/36V (cca 85 km s příšlapem), ale k dispozici jsou kapacity až 20Ah pro ty, co chtějí mít velký dojezd nebo rezervu. Pro motor 500W a výše je třeba již volit akumulátor ideálně s vyšším napětím 48V a kapacitou 14,5Ah a větší, aby byl motoru schopen dodat potřebné špičkové proudy. Například kombinace 1000W motoru + 14,5Ah/48V aku (cca 30 km bez šlapání / 60 km s příšlapem) atd. Dojezdy prosím berte orientačně, samozřejmě záleží na terénu, hmotnosti jezdce, větru atd.7. Jaká je cena přestavby a který typ motoru či umístění akumulátoru je pro mě vhodný?
Cena přestavby se pohybuje především dle dvou nejdražších položek a to akumulátoru a motoru. Cenu akumulátoru určuje jeho kapacita. V sériové výrobě se snažíme, všech aktuálně nabízených variant, mít na výběr z nižší, střední a vyšší kapacity. Výjimkou jsou nosičové akumulátory typu Alubox, ve kterých se nejvyšší kapacity pohybují kolem 30Ah. Při výběru je tedy nutné zvážit nejen proporce rámu (zdali se akumulátor vleze do rámu, či je nutný na nosič), ale také jestli kapacitu vůbec využijeme.
Motor nábojový či středový? Každý máme jiné představy a potřeby. Nelze tedy paušálně říci, který pohon je pro Vás lepší. Každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného, tudíž říct, že ten či onen typ pohonu je nejlepší by mohlo být zavádějící.
Zadní pohon má velkou výhodu v nižší ceně v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části kola a o něco méně plynulé dávkování výkonu. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola. Další nevýhodou je vyšší hlučnost motoru v prudším kopci, neefektivní hospodaření s energií při vyšším zatížení a především potřeba klíč pro demontáž zadního kola s motorem v případě defektu.
Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektro kol objevuje. Středové motory Vás mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu motoru, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru (pomocí volby vhodného převodu) je středový pohon úspornější, proto dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností elektrokol se středovým motorem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé reálné dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště, vysoký výkon a v neposlední řadě velmi přirozený a příjemný pocit z jízdy. I ten, kdo s elektrokoly nemá žádnou zkušenost, dokáže po prvním svezení vyhodnotit, že tato varianta pohonu je nejpřirozenějším řešením z aktuálně dostupných možností.
Pokud máte možnost srovnání jízdy na nábojovém a středovém motoru, jen málokdo uvažuje o zakoupení motoru v náboji zadního kola – pokud do výběru nemusíme zohlednit pořizovací cenu. Obecně můžeme říci, že středové pohony fungují naprosto bez problému a úroveň spolehlivosti je téměř 100%. Důležité je podotknout, že samozřejmě i u středových pohonů jsou lepší a slabší typy motorů, proto je dobré dobře vybrat konkrétní typ z aktuální nabídky. U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru, tak, aby Vás elektrokolo nedostalo do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned 4 typy senzorů (snímač otáček, rychlosti). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence.
Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru a baterie. Proto nemusí být cenový rozdíl v konečném efektu tak výrazný, jak se může na první pohled zdát. Hlavní nevýhodou je však zkrácení životnosti řetězu a to až o 10-50% (dle výkonu motoru).
V případě přestaveb u nás doporučujeme Váš výběr u nás zkonzultovat, vyzkoušet si testovací kola na prodejně. Ke každému zákazníkovi přihlížíme individuálně a tak se mu snažíme i vytvořit vhodnou nabídku na míru. To dokládá i fakt, že jsme dělali přestavby za 16 000Kč, ale třeba i za 60 000Kč.
Zákazník je pro nás vždy na prvním místě.
Zajímáte se o nejnovější technologie o akumulaci energie, elektromobilitu nebo skladování obnovitelné energie nebo toho zkrátka chcete vědět z našeho světa víc? Sledujte náš blog (eva-battery.cz), který obsahuje články, aktuality a zajímavosti.